fredag 23 januari 2015

Snö, snö snö... och en kil

fredag 23 januari

Nu är det verkligen vinter!
Massor med snö innebär full fart på rasterna. Påminn gärna om att barnen tar med sig ordentligt med kläder på morgonen så att de kan vara ute och ha roligt.

Vi har nu arbetat färdigt med ng-ljudet
Den som vill träna mer på ng-ljudet kan göra det med hjälp av länkarna till höger.  Vi fortsätter nu med j-ljudet. (Men ingen läxa än.) Att hålla reda på sex olika varianter av stavning är inte det lättaste. Vi har börjat att titta på och prata om det lite idag.

Lyssna gärna på texterna om vikingarna i SO - boken på Inläsningstjänst. Det är inte fel att ligga lite i förväg.
Nästa vecka kommer handla om ett nytt verktyg på NO-lektionerna: kilen. Prata gärna om det hemma. Har ni någon hemma? Hur används den? Vad används den till? Hur kan man tillverka en? Finns det olika varianter på kilar?
I engelska kommer det att handla om lägesord och (you) are/ (he, she it) is.
Här kommer också kunskapsmålen för tekniken från Cornelia.



Teknik – De enkla maskinerna

 Vad du ska kunna när denna teknikdel är slut: 
  Namnge de fem enkla maskinerna
·         Veta om några föremål där dessa maskiner ingår. ex: hammare = hävstång och kil
·         Kunna urskilja enkla maskiner i sammansatta maskiner (ex: hammare, pirra, yxa osv)
·         Känna till och beskriva de enkla maskinernas utveckling.
·         Kunna förklara nyttan av de enkla maskinerna.
(hur hjulet, kilen, hävstången, lutande planet och skruven förändrat människans liv)
·         Kunna mekanikens gyllene regel.


Hur ser upplägget för teknikdelen ut?

·         Varje vecka går vi igenom en av de enkla maskinerna.
·         Vi kommer titta på korta filmer om de enkla maskinerna.
·         Du kommer att få höra om dem av din lärare.
·         Skriva ned fakta för att dokumentera och ha anteckningar du kan gå tillbaka till.
·         Rita bilder på de enkla maskinernas utveckling.
·         Testa/känna på de enkla maskinerna.
·         Göra ett förprov och efterprov på vad du kan.
·         Avsluta med att göra en enkel sammansatt maskin med hjälp av minst två enkla maskiner.
  
Hur hör det ihop med kursplanen och kunskapskraven?
Centralt innehåll
Tekniska lösningar
·         Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.
·         Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
·         Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
·         Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar.
·         Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller.

Teknik, människa, samhälle och miljö
·         Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel trafiksystem, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.
·         Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
·         Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.


Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla tekniska lösningar i vardagen och några ingående delar som samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.

Dessutom kan eleven på ett enkelt sätt beskriva och ge exempel på några hållfasta och stabila konstruktioner i vardagen, deras uppbyggnad och de material som används.

Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Eleven gör enkla  dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.

Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang dels kring hur några föremål eller tekniska system i samhället har förändrats över tid och dels kring tekniska lösningars fördelar och nackdelar för individ, samhälle och miljö. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar