Det är Josef Sahlin på Årstaskolan som har hittat på upplägget och den lyder under vissa kopieringsrätter.
Kapitel 8: HämndenI det här kapitlet övar vi på att beskriva ett händelseförlopp.
Huvudpersonen ska med lockbetet lyckas få med sig monstret och skrämma den dumma klasskamraten.
- Klasskamraten ska bli rädd och ångra sig.
- Hjälpfrågor:
Vart tar huvudpersonen med sig monstret för att skrämma klasskamraten?
Är det andra som ser?
Hur reagerar de i så fall?
Finns några av de tidigare beskrivna personerna i närheten (den snälla vuxna från kapitel 2, den stränga vuxna från kapitel 1, någon från biblioteket, någon kompis som du beskrivit tidigare)?
Kapitel 7:
Blandningen
I det här kapitlet övar vi
på att skriva ett recept. Poängtera att det verkligen är ett
recept som de ska arbeta med och skriva. Hur ser ett recept ut? Vad är viktigt
att få med i ett recept? Är det någon skillnad på 2dl vatten och två liter
vatten?
§ Huvudpersonen ska vara tillbaka på samma ställe som i
kapitel 1.
§ Den elaka klasskamraten ska vara, eller har varit,
extra dum.
§ Huvudpersonen ska blanda till något lockbete.
§ Lockbetet ska han/hon använda för att locka till sig
monstret och skrämma den elaka klasskamraten (i nästa kapitel).
§ När huvudpersonen funderar ut vad han/hon ska blanda
ihop så tar han/hon hjälp av det som stod i faktatexten.
§ Ett citat från faktatexten ska vara med.
§ Skriv ner receptet.
§ Hjälpfrågor:
Vad gör klasskamraten för dumt?
Vilka ingredienser passar för att locka till sig monstret?
Fattas någon ingrediens?
Kan den snälla vuxna från kapitel 2 hjälpa till?
Vad gör klasskamraten för dumt?
Vilka ingredienser passar för att locka till sig monstret?
Fattas någon ingrediens?
Kan den snälla vuxna från kapitel 2 hjälpa till?
Kapitel 6: Boken
I det här kapitlet övar vi på att skriva en faktatext.
Huvudpersonen ska läsa i en djurbok för att få reda på mer om monstret i källaren.
- Huvudpersonen ska hitta en text om djuret (alltså inte en monsterhamster t.ex. utan en riktig hamster).
- Skriv faktatexten som huvudpersonen läser. Ta reda på fakta i en riktig djurbok eller på nätet.
- Hjälpfrågor:
Händer det något annat mystiskt på biblioteket?
Finns det några andra personer där?
Hur är stämningen på biblioteket?
Verkar det som om någon annan har läst boken tidigare?
Kanske har någon skrivit anteckningar i boken.

Händer det något annat mystiskt på biblioteket?
Finns det några andra personer där?
Hur är stämningen på biblioteket?
Verkar det som om någon annan har läst boken tidigare?
Kanske har någon skrivit anteckningar i boken.
Kapitel 5: Dikten
I det här kapitlet övar vi på att skriva en dikt.
- Huvudpersonen ska se en dikt uppsatt någonstans.
- Dikten ska handla om att att det är töntigt att tro på fantasimonster.
- Skriv dikten
- Sluta med att huvudpersonen går till biblioteket.
- Hjälpfrågor:
Var är dikten skriven?
Hur känner sig huvudpersonen efter att ha läst dikten.
Är det andra som läser dikten?
Misstänker huvudpersonen någon speciell person som kan ha skrivit dikten?
Kapitel 4: Upptäckten
I det här kapitlet övar vi på att beskriva något med adjektiv och adverb.
Huvudpersonen ska upptäcka monstret nere i källaren.
- Beskriv på alla sätt du kan hur monstret ser ut, hur det rör sig, hur det låter och hur det känns för huvudpersonen. Slösa med så mycket adjektiv och adverb du kan.
- När du har beskrivit länge nog ska du avslöja att det är ett djur men som har förvandlats en aning.
- Hjälpfrågor:
Hur och varför går huvudpersonen ner i källaren?
Möter hon/han någon på vägen?
På vilket sätt skiljer sig monstret från hur det verkliga djuret brukar vara?
Hur tar sig huvudpersonen därifrån?
Kommer det någon och hjälper till?
Försöker huvudpersonen att berätta för någon/några vad han/hon har sett?
Kapitel 3: Affischen
I det här kapitlet övar vi på att skriva en nyhetsartikel.
● Personen ska se en märklig affisch/löpsedel någonstans i skolan. På affischen ska det stå något i stil med att allt är som vanligt.
● Skriv det som står på affischen med rubrik (så få ord som möjligt), ingress (fet text med det viktigaste) och brödtext (mer text).
● Personen ska vända på affischen och märka att det är en mycket mer skrämmande nyhet på baksidan, om ett monster.
● Skriv det som står på den affischen med rubrik, ingress och brödtext.
● Något monster får inte dyka upp.
● Hjälpfrågor:
Hur reagerar huvudpersonen på den första affischen?
Vad är det som får huvudpersonen att vända på affischen.
Hur känner sig huvudpersonen när han/hon läser om monstret.
Kapitel 2: Rädslan
I det här kapitlet övar vi på att beskriva känslor.
● Nu ska huvudpersonen var på väg någon annanstans i skolan.
● Huvudpersonen ska var rädd för ljuden som hördes.
● Huvudpersonen ska se misstänkta saker och inbilla sig allt möjligt.
● Den dumma klasskamraten ska säga eller göra något dumt.
● Huvudpersonen ska träffa en annan vuxen som han/hon tycker mycket om, som tröstar och bjuder på något gott.
● Allt ska kännas bättre i slutet.
● Något monster får inte dyka upp.
● Hjälpfrågor:
Vart är personen på väg?
Vad gör eller säger den dumma klasskamraten?
Vad jobbar den vuxna med i skolan?
Vad är det bästa med den personen?
Vad jobbade han/hon med tidigare?
Vad bjuder han/hon på?
Kapitel 1: Ljuden
I det här kapitlet övar vi på att skriva
en spännande inledning.
● Kapitlet ska utspela sig på en plats i skolan där man blandar saker, t.ex. på en kemilektion, i matsalen, hos skolsyster eller på hemkunskapen.
● Bokens huvudperson ska vara mellan 8 och 13 år. Ge huvudpersonen ett namn som passar ett barn.
● Huvudpersonen ska höra konstiga ljud från golvet i rummet du valt.
● Det ska finnas en vuxen som är sträng (lärare, matbiträde, skolsyster etc.).
● Kapitlet ska utspela sig på en plats i skolan där man blandar saker, t.ex. på en kemilektion, i matsalen, hos skolsyster eller på hemkunskapen.
● Bokens huvudperson ska vara mellan 8 och 13 år. Ge huvudpersonen ett namn som passar ett barn.
● Huvudpersonen ska höra konstiga ljud från golvet i rummet du valt.
● Det ska finnas en vuxen som är sträng (lärare, matbiträde, skolsyster etc.).
● Det ska finnas någon i klassen som
huvudpersonen tycker är dum och som han/hon är rädd för.
● Du ska skriva så att det låter som att du berättar om någon annan och att det hände förut (tredje person, preteritum).
● Handlingen ska börja med en gång. Beskrivning av huvudpersonen kan komma senare i kapitlet. Börja gärna med en replik.
● Börja t.ex. så här: - Hörde du ljudet? Toms klasskamrat Verran vände sig om och blängde. - Vilket ljud? Alla pratar ju. Arga Agneta spände ögonen i både Tom och Verran...
● Sluta med att alla går därifrån. Hela kapitlet ska allstå utspela sig i rummet.
● Något monster får inte dyka upp.
● Hjälpfrågor:
Hur är huvudpersonen?
Hur ser huvudpersonen ut?
Vem är den stränga vuxna?
Går det något rykte om den stränga vuxna?
● Du ska skriva så att det låter som att du berättar om någon annan och att det hände förut (tredje person, preteritum).
● Handlingen ska börja med en gång. Beskrivning av huvudpersonen kan komma senare i kapitlet. Börja gärna med en replik.
● Börja t.ex. så här: - Hörde du ljudet? Toms klasskamrat Verran vände sig om och blängde. - Vilket ljud? Alla pratar ju. Arga Agneta spände ögonen i både Tom och Verran...
● Sluta med att alla går därifrån. Hela kapitlet ska allstå utspela sig i rummet.
● Något monster får inte dyka upp.
● Hjälpfrågor:
Hur är huvudpersonen?
Hur ser huvudpersonen ut?
Vem är den stränga vuxna?
Går det något rykte om den stränga vuxna?
Är hon/han elak?
Har huvudpersonen någon speciellt bra kompis?
Vad brukar den dumma klasskamraten gör så att huvudpersonen blir rädd?
Hur ser rummet ut där de är?
Hur låter ljuden?
Vad håller de på med, där de nu är?
Har huvudpersonen någon speciellt bra kompis?
Vad brukar den dumma klasskamraten gör så att huvudpersonen blir rädd?
Hur ser rummet ut där de är?
Hur låter ljuden?
Vad håller de på med, där de nu är?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar