fredag 6 november 2015

v 45

Hej!

Först får vi alla gratulera Tyra som vunnit pris i Kamrat Postens novelltävling

Nästa vecka är det ingen matteläxa.
Engelska-läxa är det däremot till på fredag. (Personliga och possesiva pronomen.)
Den "hemliga läxan" är till på tisdag för 5a och fredag för 5b. Då kommer eleverna tillsammans i grupper diskutera vad de har kommit fram till. Därför är det viktigt att de inte pratar med varandra om sin ”lösning” i förväg. Det är också viktigt att 5a inte berätta för 5b vad vi kommer fram till eftersom 5b har sin läxa till på fredagen.


Det viktiga är egentligen inte att komma fram till rätt svar utan jag vill istället se hur barnen tänker och formulerar sig själva för att jag ska kunna se hur de klarar av djupläsning och inferenser. Det här är instruktionen som eleverna har fått:


Det här är en hemlig läxa!

Du kommer att behöva tänka som en detektiv och leta efter information i texten för att kunna göra veckans läxa.
Börja med att läsa texten en gång. Fundera över om du omedelbart kan komma på gåtans lösning.
Om du inte vet svaret eller är osäker, så läs ännu en gång.
Om du vet gåtans lösning på en gång – läs en gång till för att vara säker på att du hittat lösningen och kan ge ett bra svar.
Du kommer behöva läsa texten på tre nivåer:
På ytan – det som faktiskt står i texten.
Under ytan – det som är inferenser, det är samma sak som något som inte riktigt står i texten, men som man förstår med hjälp av texten.
På djupet – det som inte står i texten, men som du med hjälp av texten) kan lista ut med hjälp av ditt smarta tänkande. Det gör du genom att använda dig av dina egna erfarenheter och av det du vet sen tidigare om hur saker och ting är.
Om du försöker läsa och tänka på de här olika sätten kommer det att vara lättare för dig att komma på en lösning.
Det handlar inte om att du måste hitta det exakt rätta svaret. Det viktigaste är istället att du i ditt svar visar att du kan tänka ut en möjlig lösning med hjälp av texten. Det är din kluriga lösning som räknas (även om svaret inte är exakt rätt). Men glöm inte att det du föreslår måste vara möjligt och inte helt fria fantasier som inte fungerar i verkligheten.
I ditt svar behöver du berätta svaret på gåtan som kommer i slutet av texten, men också noga förklara hur och varför du har kommit fram till svaret. Att du förklarar så bra du kan är viktigare än själva svaret. Att nöja med att svara ”Jag vet inte” räcker inte.
Att läxan är hemlig innebär att du måste tänka helt själv och inte avslöja ditt svar för någon. (Inte ens för mamma och pappa.) Det innebär också att du ska lämna tillbaka ditt svar till Karin utan att visa din lösning för någon annan. Vi kommer senare att diskutera våra olika lösningar tillsammans i klassen.
Lycka till!


Lärarna i textilslöjd uppmanar er att skicka med något gammalt som kan återanvändas till ett nytt projekt på slöjden. Några handdukar kan tex bli ett litet lapptäcke, en t-shirt blir en snygg kudde etc.

Jakob – vår vfu-student kommer from torsdag att vara hos oss några veckor.


Vi kommer att jobba med algebra i matematiken samt Ljud och hörsel i NO.
I svenskan kommer vi att börja med beskrivande texter och på SO ska vi göra färdigt våra redovisningar om 1600-talet (och eventuellt påbörja religionsarbetet. Det beror lite på hur redovisningarna förflyter.) Vi kommer också att arbeta med arbetsuppgifter kring 1600-talet.

Vaccinering av flickorna sker på tisdagen.

Till sist lite info från foltandvården som var här och informerade i veckan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar