Hej alla!
På kemin har klassen pratat om att man kan göra nya ämnen med nya egenskaper och att det sker hela tiden. Vi kommer sätta upp några exempel på vad olika elever skulle vilja göra för nya ämnen och vad de är bra på i ”tysta korridoren”. Har ni vägarna förbi någon gång i nästa vecka får ni gärna gå förbi och titta på dem. Tysta korridoren är den korridor där expeditionen ligger. Nästa vecka kommer vi lyssna lite på Maria Strömmes sommarprat från i somras, där hon pratar om nanoteknik och alla de nya ämnen som man kan göra. Mycket spännande!
På kemin har klassen pratat om att man kan göra nya ämnen med nya egenskaper och att det sker hela tiden. Vi kommer sätta upp några exempel på vad olika elever skulle vilja göra för nya ämnen och vad de är bra på i ”tysta korridoren”. Har ni vägarna förbi någon gång i nästa vecka får ni gärna gå förbi och titta på dem. Tysta korridoren är den korridor där expeditionen ligger. Nästa vecka kommer vi lyssna lite på Maria Strömmes sommarprat från i somras, där hon pratar om nanoteknik och alla de nya ämnen som man kan göra. Mycket spännande!
Nästa vecka fortsätter klassen med
syror och baser på kemin. De kommer att göra ett par experiment på måndag och fortsätter
läsa och arbeta med det under två veckor framöver.
I geografin fortsätter vi att arbeta med Norden. Alla arbetar med varsitt land, vilket ska vara färdigt i slutet av veckan. Då kommer vi att göra tvärredovisningar. Vi väver ihop geografin med svenska och försöker tänka på de utmärkande dragen för en beskrivande text. Målet är att förbättra oss från då vi skrev beskrivande texter i höstas. Vi ser också på Geografens testamente då Holger och Mårtensen reser runt i Norden på ett skattletaräventyr. Vi får se mycket av olika delar av Norden som ett komplement till att bara läsa texter och se på bilder. Dessutom är det väldigt spännande.
I geografin fortsätter vi att arbeta med Norden. Alla arbetar med varsitt land, vilket ska vara färdigt i slutet av veckan. Då kommer vi att göra tvärredovisningar. Vi väver ihop geografin med svenska och försöker tänka på de utmärkande dragen för en beskrivande text. Målet är att förbättra oss från då vi skrev beskrivande texter i höstas. Vi ser också på Geografens testamente då Holger och Mårtensen reser runt i Norden på ett skattletaräventyr. Vi får se mycket av olika delar av Norden som ett komplement till att bara läsa texter och se på bilder. Dessutom är det väldigt spännande.
På engelskan arbetar de också med att förbättra texter genom att arbeta med de texter som de skrev för ett år sen och beskrev sig själva. Många tycker att de
skrivit väldigt lite sist och kanske om helt andra saker än vad de skulle göra idag
så det blir verkligen förbättringar nu när vi gör om dem. Det syns väldigt
tydligt att man lärt sig en hel del under året som gått.
Läxor v. 5
Tor – Matte –
multiplikationstabeller (divisionstabeller för de som är säkra)
Tor - Eng – ordningstal
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar