Hej alla!
Vi håller nu på att slutföra våra argumenterande texter. Jag tror att det bara är lite kvar att för några med att bedöma och reflektera över texterna. Det har varit argumenterande texter med många olika ämnen. Allt från gladare övergångsställ till rymdresor och miljö har det skrivits om. Alla har gjort ett bra jobb och vi får väl se hur mycket av det här som de tar med sig in i månadspengs-förhandlingen.
Nu har vi startat upp ett nytt ämnesområde:studieteknik. Vi ser på ett program från UR och diskuterar sedan det vi lärt oss via programmet. Det första programmet handlade om tankekartor och "mindmaps" och var lite av en repetition, men vi fick ändå en hel del nya tankar. Det första programmet hittar ni här på UR.skola.
Även Europa-arbetet går på sätt och vis mot ett slut, men det är bara början på nästa etapp. Nu är det snart dags att börja filma. De flesta manus ligger färdigt och nästa vecka börjar vi förhoppningsvis filma. Jag har införskaffat en "green screen" och förhoppningsvis så kommer vi kunna få lite mer spännande filmer med hjälp av den.
Vi har börjat med mer
muntliga övningar i engelskan, först ut är beskrivningar. Cornelia vill pusha igång
alla att prata ännu mer nu när de en lång tid byggt upp vårt ordförråd på olika
sätt. Känns det ok så prata gärna lite engelska med ditt barn hemma också :-).
I matematiken håller vi bl.a.
på att gå igenom olika lösningar på känguruprovet som vi gjorde innan påsk.
Många bra tankar och kul att vi inte tänker lika men ändå kan komma fram till
samma svar.
På tekniken fortsätter vi med
att prata om olika material och dess miljöpåverkan, ett hållbart samhälle är
med i de flesta ämnen. Hur påverkar detta miljön? Varför vi använder vissa
ämnen i Sverige mer än andra, t.ex. p.g.a. frakt, tillgång och efterfrågan.
Även denna vecka har många
fortsatt att vara extra aktiva vilket betyder att den punkten på
utvecklingssamtalet är på G. det skrivs in ord och begrepp i begreppsböcker,
man har små lappar på sina bord om vad man ska öva på, man har frågat efter
extra mattepapper inom vissa områden och andra saker som visar att man tagit
det vi sagt på allvar.
Måndagen den 18 april blir en mycket inspirerande dag på tekniska muséet
för både 5A och 5B, Vi tackar Maria, Folkes mamma, som varit med och gjort det
möjligt. Det betyder att eleverna behöver ha med matsäck den dagen. Om man av
någon anledning inte har möjlighet att ordna matsäck så hör av er till
Cornelia innan torsdag i nästa vecka så fixar vi det. Vi kommer också sluta
senare än vanligt, runt 15.00. Dagen tar slut kl.14.00 på tekniska muséet.
Läxan till fredag nästa
vecka i engelska är att
berätta om sina morgonrutiner på engelska. Man får ett papper med bilder och
några fraser som hjälp att komma igång. I matten är det ett papper där
man på ena sidan ska räkna ut hur mycket olika ”ansikten” är värda då ögonen
har ett värde, näsan ett och munnen ett tredje. På andra sidan ska man skriva
uttryck, om det till exempel finns två gröna kvadrater där en grön kvadrat är a
så blir svaret 2a. Finns där två gula kvadrater (som t.ex. kallas b) och två
gröna blir uttrycker 2a + 2b
Veckobrevet skrevs idag av Ella och Ester.
Ordförande på klassrådet var Calle och sekreterare var Rasmus.
Trevlig helg!
//Karin
Ordförande på klassrådet var Calle och sekreterare var Rasmus.
Trevlig helg!
//Karin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar